Regimul special de TVA aplicat de agențiile de turism la nivelul UE, analizat recent de membrii VAT Expert Group

Regimul special de TVA aplicat de agențiile de turism la nivelul UE, analizat recent de membrii VAT Expert Group

Membrii VAT Expert Group s-au reunit, la finalul lunii februarie, într-o nouă ședință, la care a participat și reprezentantul CECCAR, conf. univ. dr. Adriana Florina Popa.

Pe agenda întrunirii s-a aflat evoluția pachetului destinat taxei pe valoarea adăugată în comerțul electronic (VAT e-commerce package) în contextul introducerii de noi reguli, ce vor intra în vigoare de la 1 iulie 2021, pentru care statele membre și mediul de afaceri trebuie să se pregătească. Pachetul de reguli privind comerțul electronic reprezintă una dintre prioritățile Comisiei Europene în cadrul Strategiei privind piața unică digitală (Digital Single Market Strategy).

Alte subiecte discutate de membrii acestui grup consultativ al Comisiei Europene au fost evaluarea modului în care funcționează regimul special aplicat de agențiile de turism și necesitatea modificării regulilor actuale în acest domeniu, ca urmare a introducerii posibilității unei revizuiri printre acțiunile Planului de acțiune fiscală pe care Comisia Europeană le va implementa până în 2024 pentru a face impozitarea mai justă, mai simplă și mai adaptată la tehnologiile moderne. Regimul special a fost introdus împreună cu sistemul comun de TVA pentru a simplifica aplicarea regulilor TVA de operatorii de turism care includ, în pachetul oferit clienților, servicii achiziționate de la alte persoane impozabile din alte state membre. Sub acest regim, toate tranzacțiile efectuate de un operator de turism care acționează în nume propriu în furnizarea unui serviciu sunt privite ca o prestare unică. Baza impozabilă este marja profitului, iar agenția nu are drept de deducere pentru achizițiile ce stau la baza serviciului prestat. Locul taxării este cel în care prestatorul este stabilit.

Printre motivele care stau la baza oportunității acestei evaluări se află schimbările din această industrie, precum creșterea turismului internațional, digitalizarea și apariția platformelor online de călătorie, care nu sunt reflectate în regulile fiscale actuale.

Citiți mai multe în CECCAR Business Magazine.