Normele de aplicare a Legii pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului. Principalele prevederi

Normele de aplicare a Legii pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului. Principalele prevederi

CECCAR
Conf. univ. dr. Marcel VULPOI, expert contabil
Reprezentant al CECCAR în VAT Expert Group

După cum a anunțat deja CECCAR Business MagazineOrdinul Oficiului Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor (ONPCSB) nr. 37/2021 privind aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, pentru entitățile raportoare supravegheate și controlate de ONPCSB a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 240 din 9 martie 2021.

Vă prezentăm mai jos, detaliat, prevederile acestui act normativ:

Obligațiile entităților reglementate

Persoana desemnată/Ofițer de conformitate

Entitățile reglementate au obligația de a desemna una sau mai multe persoane cu responsabilități în aplicarea Legii nr. 129/2019, cu detalierea concretă a atribuțiilor și responsabilităților încredințate în acest scop, cu aprobarea conducerii. Documentele întocmite în acest sens se înregistrează în evidențele proprii și se păstrează la sediul entității.

Persoanele menționate la lit. a) și b) se desemnează de către reprezentanții legali ai entității reglementate, în următoarele situații:

  • la data înființării entității reglementate sau, după caz, la data la care aceasta se încadrează în una dintre categoriile prevăzute de lege pentru a deveni entități raportoare;
  • în urma unei testări care să confirme că sunt potrivite și competente pentru a îndeplini atribuțiile respective, testare ce va fi reluată ori de câte ori se modifică Legea sau legislația secundară din domeniul de referință;
  • o nouă desemnare se realizează ori de câte ori situațiile faptice obiective o impun.

În procesul de selecție a persoanelor desemnate, entitățile reglementate au în vedere persoane potrivite și competente, luând în considerare, cel puțin, următoarele condiții:

–  să dețină cunoștințele necesare în domeniul prevenirii spălării banilor și finanțării terorismului;

–  reputația profesională și integritatea morală, care pot avea la bază inclusiv cazierul judiciar și referințe ale angajatorilor anteriori.

Entitățile raportoare au obligația de a crea mecanisme de protejare a persoanelor desemnate, precum și proceduri corespunzătoare privind raportarea încălcărilor de orice natură ale reglementărilor legale în domeniu de către angajați și persoanele aflate într-o poziție similară, printr-un canal specific, independent și anonim.

Entitățile reglementate au obligația să asigure protecția din punct de vedere juridic a angajaților și a reprezentanților lor care raportează, fie la nivel intern, fie către Oficiu, suspiciuni de spălare a banilor sau de finanțare a terorismului, față de expunerea la amenințări, la represalii sau la acțiuni ostile, în special la acțiuni nefavorabile sau discriminatorii la locul de muncă, inclusiv să asigure confidențialitatea cu privire la identitatea acestora.

Entitățile reglementate au obligația de a asigura dreptul persoanelor de a semnala, în nume propriu, autorităților statului încălcări de orice natură ale Legii în cadrul entității reglementate, caz în care identitatea acestor persoane va fi protejată corespunzător.

Citiți mai multe în CECCAR Business Magazine.